niedziela, 21 czerwca 2015

Czas na refleksję

Od stycznia do czerwca 2015r. realizowaliśmy projekt edukacyjny "Przyroda pod lupą", którego działania dofinansowane były ze środków Fundacji BGK. Uczestniczyły w nim dzieci w wieku 2-8 lat, a do współpracy zaprosiliśmy również rodziny dzieci i Gminną Bibliotekę Publiczną w Wiśniowej. Bezpośrednią inspiracją do powstania niniejszego projektu było piękno i bogactwo otaczającej nas przyrody i chęć bliższego jej poznania. Nieodzownym elementem każdej zaplanowanej aktywności był kontakt z ludźmi i interakcja z lokalną społecznością. Projekt zainicjowany został przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Glichów i Okolic, realizatorem był Zespół Placówek Oświatowych w Glichowie, a jego działania organizowały wychowawczynie najmłodszych uczniów: panie Ewa Mirek-Sirignano, Iwona Wójtowicz, Katarzyna Tokarz i Anna Ziemba.

Realizacji założonych celów projektu sprzyjały następujące działania:
- warsztaty twórcze

- akcje czytelnicze

- spotkania z ciekawym zawodem

- zajęcia praktyczne w ogrodzie

- wyprawy badawcze w teren

- wystawy prac artystycznych

- uroczystości integracyjne 



Każdy kolejny miesiąc projektu zamykała lista kontrolna i  'kamienie milowe'. Pozwalało to zespołowi zarządzającemu projektem na podsumowanie krótkiego odcinka działań, ewentualną korektę, ale i docenienie osiągniętych już rezultatów. Podejmowane aktywności były dla uczestników zawsze okazją, aby nauczyć się czegoś nowego, rozwijać umiejętności  i wzmacniać oraz potwierdzać doświadczenia. Przez cały czas trwania projektu staraliśmy się inspirować, motywować i angażować dzieci, rodziców, nauczycieli oraz wolontariuszy w proces ciągłego rozwoju.

Sukcesy wynikające z realizacji projektu „Przyroda pod lupą”:
dla dzieci
• zdobyły wiedzę o otaczającej przyrodzie, nauczyły się nazywać i rozróżniać podstawowe gatunki drzew i roślin,
• nauczyły się prowadzić obserwacje przyrodnicze,
• dowiedziały się jak dbać o rośliny, drzewa i je chronić,
• aktywnie angażowały się w działania na rzecz przyrody,
• obcując z przyrodą odkryły nowe źródło inspiracji twórczych,
• zdobyły umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej i mogły zintegrować się w szkolnej społeczności,
• nauczyły się korzystać z różnorodnych technik i narzędzi plastycznych pod okiem instruktorów zajęć.

dla placówki:
• poprzez zorganizowanie wystaw prac plastycznych dzieci, spotkania integracyjne, otwarte warsztaty twórcze placówka zaprezentowała się w środowisku lokalnym,
• wzmocnił się pozytywny wizerunek przedszkola i szkoły jako odpowiedzialnej ekologicznie placówki edukacyjnej i wychowawczej,
• nawiązany został kontakt z różnymi instytucjami, osobami (artyści, przedstawiciele różnych zawodów, wolontariusze), który można będzie wykorzystywać w kolejnych latach.

Za nami sześć miesięcy wspólnych zajęć w klasie, poza nią, za murami szkoły, wiele spotkań, warsztatów, dyskusji i zabaw twórczych. Zapytaliśmy więc rodziców o ich opinie i tak powstała lista najbardziej wartościowych działań projektu "Przyroda pod lupą":


2 komentarze:

  1. Wspaniałe podsumowanie, a przede wszystkim wspaniały projekt! Bardzo się cieszę, że udało się Wam go zrealizować :) Świetnie, że byliście elastyczni i potrafiliście w ciągu roku zmieniać planowane działania według wynikających potrzeb. Wszystkie działania, zaangażowanie uczniów i nauczycieli dało świetny efekt - zdecydowanie jest to projekt godny naśladowania! Wielkie gratulacje!

    Pozdrawiam serdecznie!
    Aneta
    Szkoła z Klasą 2.0

    OdpowiedzUsuń
  2. Pani Aneto! Pięknie dziękujemy za tak miłe słowa :) Jestem przekonana, że włożony wysiłek zaprocentuje wielokrotnie zarówno u najmłodszych, jak i wśród kadry.
    Również serdecznie pozdrawiamy i dziękujemy za sympatyczne odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń